Matching met reisadvies


Caroline van de Bunt in gesprek met Bas Vleugel

Over Prezent Internet Prezent is gespecialiseerd in complexe web- en mobiele applicaties. Deze ontwikkelt Prezent deels in opdracht, onder andere voor organisaties in de landbouw, zorg en zakelijke dienstverlening. Daarnaast biedt het bedrijf ook eigen oplossingen voor een bredere doelgroep. B3Net is daarvan een mooi voorbeeld.

Verschillende vervoerders en andere partijen die een reisplanner aanbieden, maken daarbij gebruik van de 9292 Reisadvies API. Maar wist je dat deze digitale vraagbaak ook wordt ingezet voor heel andere toepassingen? Zo heeft softwareontwikkelaar Prezent de 9292 Reisadvies API gekoppeld aan zijn stagesoftware B3Net. Hoe zit dat? Caroline van de Bunt (9292) in gesprek met Bas Vleugel, directeur van Prezent Internet.

Caroline: “Ik heb begrepen dat ruim dertig onderwijsinstellingen in Nederland gebruikmaken van B3Net, waaronder mbo’s en hbo’s met tienduizenden studenten. Wat doen ze met deze software?” Bas: “We hebben deze applicatie in eerste instantie ontwikkeld voor een zorgopleiding. Zoals op de meeste plaatsen verliep de informatie-uitwisseling met stagebedrijven via mailtjes en Excel sheets. Wij kregen de vraag of we dat proces konden stroomlijnen. Dat was in 2006. Uit dat verzoek is B3Net voortgekomen. Dit systeem vereenvoudigt de administratie rondom stages, het vindt ook de beste matches tussen studenten en stageplaatsen.” Caroline: “Wat voor rol speelt de 9292 Reisadvies API hierin?” Bas: “Bij het matchingproces in B3Net is reistijd een belangrijke component. De software zoekt stageplaatsen op maximaal anderhalf uur reizen. In het begin berekende B3Net die reistijd puur aan de hand van de afstand. Vervolgens hebben we een koppeling gemaakt met Google Maps. En sinds 2018 bieden we B3Net ook aan met een koppeling naar de 9292 Reisadvies API. Een logische stap, want stagebureaus controleerden de reistijden die uit de berekeningen met Google komen, toch altijd nog bij 9292. Simpelweg omdat de reisinformatie van 9292 verder gaat en geavanceerder en preciezer is. Met 9292 weet je bijvoorbeeld zeker dat als je een student inroostert om 7.00 uur ’s ochtends, dat ook haalbaar is.”

Klik op de foto voor een voorbeeld van B3Net Stageplein in combinatie met 9292

image

Caroline: “Dat is goed om te horen! Denken de gebruikers van B3Net er ook zo over? En heb je inzicht in hoe vaak ze de Reisadvies API met deze software raadplegen? Bas: “Het is een goed teken dat wij onze klanten nooit horen over de 9292 Reisadvies API; als het niet goed werkt, hadden we het wel geweten. Want ze maken er grif gebruik van. In 2018, het eerste jaar dat we de Reisadvies API in B3Net aanboden, vroegen scholen er al ruim 2.000 reisadviezen mee op. In 2020 lag dat cijfer rond de 16.000, ondanks de coronacrisis. Daar zit nog veel groeipotentie in, want het aantal scholen dat B3Net afneemt groeit gestaag, en daarvan kiezen er steeds meer ook voor de Reisadvies API als extra.”

Caroline: We zijn druk bezig om de 9292 Reisadvies API te vernieuwen en door te ontwikkelen >. Zo worden straks bijvoorbeeld ook deelscooters onderdeel van het reisadvies en kun je via onze toepassingen direct tickets kopen. Welke ontwikkelingen zou jij graag willen zien?” Bas: “Wij zijn heel blij dat 9292 tegenwoordig ook de reistijden laat zien voor als je je OV-reis combineert met de fiets. Dat is een waardevolle toevoeging waarvoor wij actief hebben gelobbyd. De meeste reisplanners gaan ervan uit dat je maar op één manier reist: óf met de auto, óf met het OV, óf met de fiets. Terwijl het in de praktijk vaak een mix is. Zo komen de meeste OV-reizigers met de fiets naar het station. Dat levert heel andere reistijden op dan wanneer je met de bus naar het station gaat, of te voet. Een sterk punt van 9292: met andere rekentools kan je die mix nog niet maken. Wij hebben voorlopig niets meer te wensen. Maar nu ik erover nadenk zou de 9292 Reisadvies API ook interessant kunnen zijn voor onze arbeidsmarktsoftware. Want ook bij het vinden van een baan is reistijd natuurlijk belangrijk.” Caroline: “Wat zijn eigenlijk je eigen ervaringen met 9292? Wat vond je bijvoorbeeld van de samenwerking toen jullie de koppeling gingen maken? Bas: “De koppeling konden we zelf maken, dat was niet ingewikkeld. Wel hebben we met 9292 een slagje gemaakt in de ‘geocodes’. Dat zijn codes die aan locaties hangen zoals haltes en stations, gebaseerd op coördinaten. Voor B3Net gebruiken we naast de 9292 Reisadvies API ook nog altijd Google Maps en we zagen hier en daar kleine verschillen tussen de geocodes van die twee informatiebronnen. Die kleine afwijkingen kunnen in de reistijdberekeningen net een minuutje schelen. Dat soort inconsistenties wil je niet hebben. Wij vonden het daarom belangrijk om de geocodes gelijk te trekken. Daarbij heeft 9292 actief en kritisch meegekeken en steeds getoetst: waar zitten de verschillen? Waar komen ze vandaan? Fijn dat dit met zo veel aandacht is opgepakt. We gebruiken nu overal de geocodes van 9292.”

Over de 9292 Reisadvies API Een API (Application Programming Interface) maakt het mogelijk dat twee applicaties met elkaar communiceren. Vergelijk het met een ober die met je bestelling naar de keuken gaat en met het gevraagde gerecht terugkomt. Zo kun je in de 9292 Reisadvies API een verzoek invoeren en dan krijg je een reisadvies terug.
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Mail Caroline.

Deel deze pagina