Reisadvies in tijden van corona


Joost Mortier

Op 16 maart was het precies een jaar geleden dat demissionair premier Rutte vanuit zijn torentje heel Nederland opriep om zo veel mogelijk thuis te blijven. Het begin van een periode van strenge, minder strenge en weer strengere coronamaatregelen die nog altijd voortduurt. En die ook grote impact heeft op het openbaar vervoer. Joost Mortier, directeur 9292, kijkt terug op een bewogen jaar: “Bij ons staan de ontwikkelingen niet stil.”

Ondanks alle coronaperikelen was 2020 voor 9292 óók een heel productief jaar. “Zo hebben we onze vernieuwde app geïntroduceerd en diverse functionaliteiten toegevoegd”, vertelt Joost. “Je kunt nu bijvoorbeeld direct vanuit de app kaartjes kopen voor het OV, je kunt zien hoe druk het is in het OV en je kunt je OV-rit combineren met de fiets of scooter. Ook zijn we bezig om de beschikbaarheid en het reserveren van deelfietsen en -scooters volledig geïntegreerd in de planner op te nemen. Ondertussen zijn we nauw betrokken bij initiatieven om Mobility as a Service naar een hoger plan te brengen (Afsprakenstelsel MaaS). Daarnaast nemen we onze API’s onder handen, zoals de 9292 Vertrektijden API en de 9292 Reisadvies API, zodat vervoerders en andere partijen die er gebruik van maken ook toegang hebben tot de nieuwe functionaliteiten en deze naadloos kunnen inzetten in hun eigen omgeving.”

Alle zeilen bijzetten Je zou bijna denken dat het ‘business as usual’ was voor 9292, maar zo is het niet. “Bij de start van de coronamaatregelen liep het aantal reizigers direct hard terug. Inmiddels zien we weer een stijgende lijn, maar we zitten natuurlijk nog niet op het niveau van voor de coronacrisis. Niet alleen voor vervoerders, ook voor ons betekent dit minder inkomsten. Tegelijkertijd kwamen er vanwege de teruggevallen vraag allerlei aanpassingen in de dienstregelingen. Dan is het dus alle zeilen bijzetten om reizigers hierover goed te blijven informeren. Wij stonden voor het dilemma: kunnen we in deze uitzonderlijke situatie en met alle onzekerheden die daarbij horen, doorgaan met alle ontwikkelingen die we in gang gezet hebben? Of moeten we even pas op de plaats maken?”

“Ons doel is en blijft om de toegankelijkheid van het openbaar vervoer te bevorderen."

Trots De keuze viel op de eerste optie: doorgaan met ontwikkelen en vernieuwen. Joost: “We willen er nu voor de reizigers zijn, en we willen straks voor ze klaarstaan als alles weer kan en mag en nog veel meer reizigers terugkeren naar het OV. Ons doel is en blijft om de toegankelijkheid van het openbaar vervoer te bevorderen. Ik ben heel trots op ons team dat dit doel in deze tijd steeds voor ogen heeft gehouden; de intrinsieke motivatie om reizigers verder te helpen is heel groot. Terwijl 2020 voor onze medewerkers nog extra uitdagingen met zich meebracht. Zo hebben we achter de schermen onze hele kantoorautomatisering vernieuwd en stonden we in maart aan de vooravond van een verhuizing naar een nieuw kantoor. Sommige collega’s zijn nog steeds niet op hun nieuwe werkplek geweest. Gelukkig waren we al gewend om regelmatig thuis te werken en hadden we dat technisch al goed op orde. Zo konden we ondanks alle veranderingen de vaart erin houden.” Blijven ontwikkelen Ook in 2021 gaat 9292 gestaag door met het bouwen en verbeteren van dienstverlening aan reizigers, vervoerders en andere partijen. “De bomen groeien niet tot aan de hemel, zeker nu niet, dus we moeten soms keuzes maken. Onze ontwikkelactiviteiten zetten we door. Het is ook mooi om te zien dat onze vernieuwingen aanslaan. Zo schaffen steeds meer reizigers hun OV-tickets aan via onze app – waardoor er weer meer vervoerders op deze dienstverlening aanhaken. We hebben regelmatig overleg met hen over hoe we samen het openbaar vervoer nog aantrekkelijker kunnen maken, onder andere door een betere integratie met andere vervoersvormen. Denk aan de combinatie van openbaar vervoer en P+R in de reisplanners. Ook onze ‘drukte-indicator techniek’ willen we breder inzetten om spreiding steeds meer centraal te stellen. We bereiden ons samen voor op de toekomst. Daarin speelt openbaar vervoer nog steeds een grote rol van betekenis; de coronacrisis heeft wel laten zien dat het OV niet weg te denken is.”

9292 door JanIsDeMan

Dat wij trots zijn op ons merk wilden wij graag in ons nieuwe kantoor in Utrecht laten terugkomen. Hoe kan dit beter dan door een muurschildering van JanIsDeMan, de bekende kunstenaar uit Utrecht. Zie het resultaat op de foto bovenaan deze pagina. JanIsDeMan staat bekend om zijn prachtige muurschilderingen (zoals deze reuze boekenkast) en graffitikunstwerken. Ben je nieuwsgierig naar al zijn werk? Neem dan een kijkje in zijn portfolio op JanIsDeMan.

Deel deze pagina