9292 Vertrekwijzer draagt bij aan duurzaamheidsprestatie gebouwen


In gesprek met Hans de Blois van Epatra

Hoe laat vertrekt de trein? Wat voor weer wordt er verwacht? Wat is het laatste nieuws? In duizenden kantoorgebouwen, onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, winkelcentra en andere panden hangen schermen die dit soort informatie tonen. ‘Wachtverzachters’, noemt Hans de Blois dit. Hij is directeur van Epatra, een van de grootste distributeurs van audiovisuele middelen in ons land. Voor hem is de Vertrekwijzer van 9292 vanzelfsprekend onderdeel van de bijbehorende contentpakketten.

Caroline van de Bunt (9292 - Relatiemanager) gaat met Hans in gesprek. Ik heb het even opgezocht: Epatra is al 11 jaar klant van 9292 – en een belangrijke wederverkoper van onze Vertrekwijzer. Hoe werkt dat? Hans: “Wij leveren audiovisuele diensten via een netwerk van resellers aan de zakelijke markt. Van origine verkochten we vooral veel apparatuur zoals camera’s, schermen en projectoren van grote merken. Daar zijn we gaandeweg diensten aan toe gaan voegen. Als klanten bijvoorbeeld vroegen: kunnen we ook het weer laten zien op het scherm, of Teletekst, dan kon dat. Op die manier hebben we ook al snel de 9292 Vertrekwijzer in ons aanbod opgenomen. Inmiddels is ons businessmodel sterk aan het verschuiven en leveren wij meer en meer abonnementsdiensten. Vergelijk het met de telefoniemarkt waarin je een abonnement neemt op telefoniediensten – met de smartphone als onderdeel van het pakket. Zo gaan wij ook toe naar totaalpakketten voor een vast maandbedrag met software - content - als basis. Waarbij klanten betalen voor het gebruik en niet voor het bezit.”

Caroline: Voor welke klanten is in die pakketten onze Vertrekwijzer vooral interessant? Hans: “Nu we de omslag maken naar abonnementsdiensten, zijn we ook standaardpakketten aan het samenstellen. Mijn doel is om de 9292 Vertrekwijzer daar als vast onderdeel in op te nemen. Ook vanuit duurzaamheidsoogpunt: door voorbijgangers te informeren over vertrektijden van openbaar vervoer in de buurt, breng je het OV als aantrekkelijk alternatief voor de auto onder de aandacht. De Vertrekwijzer draagt niet voor niets bij aan de BREEAM-score van gebouwen – een keurmerk voor de milieuprestaties van zakelijk vastgoed waaraan ook in aanbestedingen steeds vaker eisen worden gesteld. De Vertrekwijzer maakt verduurzaming letterlijk zichtbaar. Net als andere informatie die wij op schermen kunnen tonen, zoals de opbrengst van zonnepanelen op het dak, of realtime stookkosten. Dan doe je toch sneller het raam dicht. De Vertrekwijzer wordt bijvoorbeeld veel gebruikt in scholen, maar je komt ‘m ook tegen in ziekenhuizen en kantoren. Gebouwbeheerders bieden hiermee gemak aan gebruikers.”

"De Vertrekwijzer wordt bijvoorbeeld veel gebruikt in scholen, maar je komt ‘m ook tegen in ziekenhuizen en kantoren. Gebouwbeheerders bieden hiermee gemak aan gebruikers."

Caroline: Dan is het ook goed om te weten dat wij de Vertrekwijzer verder aan het ontwikkelen zijn. Nu richten we de Vertrekwijzer nog op maat in voor elke nieuwe klant die deze dienst via Epatra afneemt, maar binnenkort introduceren we de 9292 Vertrektijden API > waarmee Epatra dat eenvoudig zelf kan. Daarnaast zijn we bezig om aan de Vertrekwijzer ook onze drukte-indicator toe te voegen. Een nieuwe functionaliteit die al in onze reisplanner is ingebouwd waarmee we in één oogopslag inzichtelijk maken hoe druk het is in het openbaar vervoer. Hans: “Dat is goed nieuws! Die informatie kunnen wij gebruiken om ons dealernetwerk en eindklanten te overtuigen van de toegevoegde waarde van de 9292 Vertrekwijzer. Zeker sinds de coronacrisis is de behoefte aan informatie over de bezettingsgraad van het OV alleen maar toegenomen. Op basis daarvan kun je bijvoorbeeld beslissen om een trein later te nemen. Gebouwbeheerders kunnen er even goed hun voordeel mee doen. Zo stellen wij bij onze pakketten ook tools ter beschikking om allerlei gegevens te verzamelen gekoppeld aan onze diensten: hoe lopen leerlingen bijvoorbeeld de school uit als ze zien dat de bus over vijf minuten voor de deur staat? Hoe lopen mensen door het gebouw heen? Dat soort inzichten zijn waardevol, zeker in combinatie met andere data. Zo weten gebouwbeheerders straks bijvoorbeeld dat ze op vrijdagmiddag de zesde etage kunnen sluiten, omdat er dan toch niemand zit. Door al die data slim in te zetten, kan je het gebruik van je gebouwen optimaliseren en kosten besparen. Wat extra interessant is nu Covid ervoor zorgt dat we die gebouwen heel anders gebruiken dan voorheen.” Caroline: In hoeverre zie je dat terug in jullie gesprekken met klanten? En wat voor tips heb je voor andere partijen die met de Vertrekwijzer aan de slag willen? Hans: “We zien inderdaad dat de behoeften in de markt veranderen. Dat merken we bijvoorbeeld aan wie onze gesprekspartners zijn. Voorheen zaten we met facilitair managers en IT’ers om de tafel, nu steeds vaker met vastgoedbeheerders en projectontwikkelaars. Er is een grote behoefte aan inzicht in het gebruik van ruimtes en het beheren van stromen mensen in gebouwen. Het besef dringt door dat we anders moeten nadenken over hoe we omgaan met onze vierkante meters, met onze panden, maar ook over mobiliteit. Ik hoop dat we met z’n allen iets van Covid geleerd hebben, en dat we niet meer teruggaan naar het oude normaal, maar echt verduurzamen. Daar kan de Vertrekwijzer een rol in spelen. Mijn tip voor andere partijen die overwegen om met de Vertrekwijzer aan de slag te gaan, is dus ook: vooral doen.”

Over Epatra

Epatra is ‘dienstributeur’: distributeur en dienstverlener in één. Bijna 20 jaar geleden begon het bedrijf met de distributie van projectoren van A-merken als Sony en LG. Van daaruit groeide Epatra uit tot specialist in totaalpakketten aan audiovisuele en ICT-oplossingen in de zakelijke markt. Dat wil zeggen: hardware zoals schermen, camera’s en displays én software, waaronder content die op de schermen wordt getoond zoals de 9292 Vertrekwijzer.

Deel deze pagina