Reisplanner breidt uit met vervoer op aanvraag


De kop is eraf

De 9292 App biedt steeds meer mogelijkheden en steeds meer informatie. Naast de (deel)fiets en (deel)scooter is inmiddels ook de Watertaxi Rotterdam toegevoegd als een van de eerste vormen van vervoer op aanvraag. Binnenkort volgt de Hubtaxi in de regio Groningen-Drenthe; deze is al zichtbaar in de MaaS-app 9292 moves en wordt nu volop getest in de bètaversie. Voor reizigers betekent dit: nog meer inzicht in de opties om van A naar B te komen. En voor de vervoerders?

Daan van der Have van Watertaxi Rotterdam verwacht via de 9292 App een breder publiek te bereiken. “Rotterdam wordt door midden gebroken door de Maas”, zegt hij. “De veerpontjes van vroeger zijn opgeheven en daar hebben we twee bruggen en een tunnel voor terug gekregen. Een druppel op een gloeiende plaat. Onze missie is om de stadshelften beter te verbinden, op een betaalbare en betrouwbare manier. Om dat te bereiken, moeten we niet alleen een aantrekkelijk aanbod hebben, maar ook in de hoofden van de reizigers zitten. Daar werken we al jaren aan. Met succes: we zijn uitgegroeid van een paar taxibootjes om gasten van hotel New York over te varen tot groot deelwatertaxibedrijf, met hulp van de gemeente. Vanaf 2022 verzorgen wij al het openbare personenvervoer over water in Rotterdam en Schiedam, inclusief de huidige Waterbuslijnen. Onze ambitie is om binnen vijf jaar meer dan een miljoen reizigers te vervoeren. Zichtbaarheid in de 9292 App gaat daar zeker aan bijdragen; daarmee komen we ook in beeld bij mensen die nog minder gewend zijn om op die manier te reizen.”

Plannen, reserveren én betalen in één app

Sinds de introductie van de Watertaxi Rotterdam in de 9292 App en de 9292 moves App komt deze vorm van vervoer in duizenden reisadviezen per dag als optie tevoorschijn. Tania Rademaker van 9292: “Het bereik is dus inderdaad groot. We zien ook dat OV-reizigers meer aan vraagafhankelijk vervoer beginnen te wennen. Voor ons is het technisch ingewikkeld om het in de app te krijgen omdat er geen vaste dienstregeling aan hangt, maar voor reizigers is het ook even schakelen. Om gebruik te maken van de Watertaxi, maar ook bijvoorbeeld van een deelfiets, moeten ze extra handelingen verrichten. Zoals reserveren, en iets meer betalen – de OV-chipkaart werkt nog niet voor de Watertaxi. We willen het reizigers zo makkelijk mogelijk maken. Dat begint met duidelijke informatie. En ondertussen bereiden we vervolgstappen voor om de drempels nog verder te verlagen: waar we naartoe gaan is dat reizigers straks vanuit één app hun reis kunnen plannen, reserveren én betalen. Dat doen we het liefst voor zo veel mogelijk vervoer op aanvraag, dus ook met andere aanbieders gaan wij graag in gesprek.”

Inzicht in een totaal palet

Zo worden ook in Groningen en Drenthe mogelijkheden voor vervoer op aanvraag zichtbaar in de 9292 Apps. In deze regio biedt het OV-bureau de Hubtaxi die reizigers naar OV-knooppunten (hubs) kan brengen, of van daar naar hun bestemming, tegen een aantrekkelijk tarief. Wilko Mol, directeur van het OV-bureau Groningen Drenthe: “Het potentiële gebruik van de Hubtaxi is hoog, maar reizigers moeten deze mogelijkheid nog beter weten te vinden. We hadden net een hele campagne opgestart om er meer bekendheid aan te geven toen de coronacrisis roet in het eten gooide. Die promotie pakken we nu weer op. Voor die bekendheid – en daarmee de bereikbaarheid van de regio - is het ook heel belangrijk dat de Hubtaxi zichtbaar wordt in het reisadvies in de 9292 App. Reizigers willen een totaal palet aan opties zien op basis waarvan ze hun keuze maken.”

In één keer goed

Gebruikers van de bètaversie van de app, waar nieuwe functionaliteiten en mogelijkheden getest worden voordat ze in de officiële 9292 App komen, kunnen de Hubtaxi al in hun reisadvies te zien krijgen net als de gebruikers die van pionieren houden en de 9292 moves app gebruiken. “Daar is veel gepuzzel aan voorafgegaan”, vertelt Tania. “De Watertaxi werkt met vaste opstappunten op de kades van de Maas, maar de Hubtaxi kan in principe via de Hub van en naar elk adres in Drenthe en Groningen rijden. Waarbij je dan ook nog te maken hebt met een aantal spelregels. Zo moet je rekening houden met: bepaalde tarieven bij bepaalde afstanden en is er een reserveringstijd vooraf. En de Hubtaxi kan omrijden om andere reizigers op te pikken. Een hele uitdaging om dan de juiste algoritmes te ontwerpen waarbij de reiziger een goed advies krijgt. Dat maakt testen extra belangrijk. Als alles goed blijft lopen, gaat ook deze uitbreiding spoedig live. En dan kunnen we verder met de vervolgstappen: reserveren en betalen.” Wilko: “Hoe eerder Hubtaxi in de 9292 App komt, hoe beter. Maar het moet wel goed zijn; we willen mensen niet vermoeien met onvolledige of onjuiste informatie. Je kan maar één keer een goede eerste indruk maken.”

Meer vervoer op aanvraag welkom in de 9292 App

Om reizigers een zo volledig mogelijke keuze in vervoer aan te bieden, wil 9292 graag in het hele land partijen aansluiten die vervoer op aanvraag aanbieden. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact op via Tania Rademaker.

Deel deze pagina