Wat als het verkrijgen van een reisadvies voelt als het vinden van een maatpak in een speciaalzaak?


Door Sara Schippers

Even voorstellen
Sara Schippers, student aan Technische Universiteit Delft, voert dit onderzoek uit als onderdeel van haar afstudeerproject voor de masteropleiding Design for Interaction. Door diepgaand kwalitatief gebruikersonderzoek en co-creatie met verschillende stakeholders, onderzoekt ze hoe een product kan inspelen op de behoefte, ervaring en gedrag van gebruikers. Het doel is om vervolgens gewenste, gebruiksvriendelijke en naadloos integreerbare ervaringen te ontwerpen. Dit project bevat een samenwerking tussen 9292, RET en Seamless Personal Mobility Lab van de TU Delft. s.r.schippers@student.tudelft.nl
Vind je het leuk om mee te helpen? Vul het formulier hier onderaan dan in.

Door onder andere de vele diverse mobiliteitsdiensten die in Nederland opkomen, zijn er tegenwoordig steeds meer manieren van reizen mogelijk. Mobility as a Service is een concept dat alle vormen van mobiliteit samenbrengt in één platform. Het wordt hierbij mogelijk alle vormen van mobiliteit te plannen, boeken, reserveren, betalen en zo te reizen op een flexibele en gepersonaliseerde manier via één applicatie. Als dit concept goed opgezet wordt, zou het wellicht huidige maatschappelijke mobiliteitsproblemen kunnen oplossen door verandering in ons huidige reisgedrag te stimuleren. Maar om dit succesvol van de grond te krijgen, zal deze dienst reizigers een interessante toegevoegde waarde moeten leveren.

Onderzoek naar personaliseren van reisadvies

Om reizigers nog beter te ondersteunen tijdens het plannen van hun reizen, doen we onderzoek. Iedere reis die je maakt, heeft zo z’n eigen reisbehoeftes. Zo zul je op het ene moment wellicht meer behoefte hebben aan efficiëntie of zekerheid, en op een ander moment meer aan comfort of flexibiliteit. Wat je voornaamste reisbehoefte is, is afhankelijk van de reden van je reis. En dit reismotief kan ook de keuze voor je vervoermiddel bepalen.

Van maart tot september 2021 zijn we bezig met een onderzoek naar gepersonaliseerd reisadvies in samenwerking met 9292, RET en Seamless Personal Mobility Lab, TU Delft. We proberen te achterhalen hoe reisbehoeftes de keuze voor vervoermiddel beïnvloeden. En hoe we hier vervolgens op in kunnen spelen door reizigers te stimuleren met een breder scala aan mobiliteitsdiensten te laten reizen. Gepersonaliseerd reisadvies dat werkelijk inspeelt op de trip-afhankelijke behoeftes, zou hier een belangrijke rol in kunnen spelen.

"Als het normale OV niet mogelijk is, maakt dat het allemaal wel heel moeilijk om een goed alternatief te vinden om bij kleinere dorpjes uit te komen" - participant reizigers inputsessie

Op maat gemaakt en verrassend reisadvies

Het onderzoek focust op het ontwerpen van een onderdeel van een Mobility as a Service app. En zoomt hierbij in op de ervaring van het maken van een reisplan voor een reis naar recreatieve activiteiten. Het doel is om te onderzoeken hoe een op maat gemaakt reisadvies geleverd kan worden. Deze moet aan je reisafhankelijke behoeften voldoen, maar ook een interessant en verrassend reisadvies opleveren. De visie van het project is dat een reiziger zich voelt net als tijdens het kopen van een maatpak in een speciaalzaak. Hij voelt zich verwelkomd, gewaardeerd en uniek. Een deskundige professional luistert naar z’n wensen en levert vervolgens op maat gemaakt advies dat aansluit bij zijn persoonlijke stijl en voorkeuren, maar geeft ook verrassende suggesties waar hij zelf niet zo snel aan had gedacht.

De reiziger centraal

De afgelopen maanden stonden in het teken van het achterhalen van motieven, behoeftes en wensen van reizigers die op weg zijn naar een vrijetijdsactiviteit. Om een nieuwe gebruikerservaring te kunnen ontwerpen die écht past bij de reiziger, is het namelijk essentieel om de reizigers te begrijpen en te ontdekken wat hun behoeften zijn. De volgende fase van het project betreft een ontwerpfase, waarin op een iteratieve manier diverse prototypes worden gebouwd en getest.

Wat is Mobility as a Service?
Mobility as a Service (MaaS) is een concept over het combineren van alle vormen van persoonlijk vervoer in naadloze reisketens in 1 platform, waarbij reserveringen, boekingen en betalingen collectief worden beheerd voor alle stappen van de reis (Sochor et al., 2016). Het idee is dat reizigers op deze manier gemakkelijk door middel van verschillende mobiliteitsaanbieders van deur tot deur kunnen reizen, en zo multimodaal reizen gestimuleerd kan worden. Dit creëert kansen voor steden om maatschappelijke problemen aan te pakken doordat de huidige infrastructuur beter benut kan worden en er een verschuiving van bezit naar gebruik kan plaatsvinden. De verwachting is namelijk dat reizigers door MaaS beter in staat zullen zijn om de meest geschikte alternatieven te kiezen en te combineren voor hun verschillende transportbehoeften en reizen.

Help je ook mee?

Het project is geen kwantitatief onderzoek over reizigers en/of enkel gebaseerd op literatuur, maar de werkwijze van het project is juist gegrond in kwalitatieve design methodieken en in co-creatie mét de reiziger. Daarom hebben we jouw input nodig! Vind je het leuk om tijdens de aankomende maanden mee te helpen in dit onderzoek en bijvoorbeeld een prototype te testen, input te leveren tijdens een prototype test, een creatieve groepssessie of tijdens een 1-op-1 interview?

Laat hier je gegevens achter dan wordt er contact met je opgenomen.

Bronnen: Sochor, J., Karlsson, I. C. M., & Strömberg, H. (2016). Trying Out Mobility as a Service: Experiences from a Field Trial and Implications for Understanding Demand. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2542(1), 57–64. https://doi.org/10.3141/2542-07 Afbeelding bronnen "Designed by macrovector / Freepik" "Designed by pch.vector / Freepik"

Deel deze pagina