Het grootste chauffeursbedrijf van Nederland kan niet zonder goed ov

Elke dag verplaatst Autoreset, het grootste chauffeursbedrijf van Nederland, tussen de 1500 en 2300 voertuigen kriskras door het land. Onder meer voor leasebedrijven, dealergroepen, importeurs en autoverhuurbedrijven. Een enorme logistieke operatie waarbij het bedrijf dankbaar gebruik maakt van het fijnmazige Nederlandse openbaarvervoerssysteem. “Daarbij komt de 9292 Reisadvies API ons goed van pas.”

Autoreset

De 3000 oproepchauffeurs van Autoreset, een label van uitzendbureau Oudstanding, zijn vrijwel allemaal de pensioengerechtigde leeftijd gepasseerd. “Veel mensen willen als ze een tijdje van hun pensioen genoten hebben, toch weer iets doen”, vertelt commercieel directeur René Bijster. “En vaak niet per se wat ze al 40 jaar gedaan hebben. Autorijden voor Autoreset is dan een leuke manier om weer bij een organisatie betrokken te zijn, om mensen te ontmoeten en mee te draaien in de maatschappij. Je komt soms op prachtige plekken waar je uit jezelf niet snel heen zou gaan en je houdt je vrijheid: via onze portal kan je zelf aangeven wanneer je beschikbaar bent. Dat we die vrijheid bieden, brengt met zich mee dat we een heel grote pool van chauffeurs nodig hebben. Maar het helpt ons ook om genoeg senioren aan ons te binden. Zo kunnen we die grote volumes aan opdrachten aan.”


Openbaar vervoer

Het grote voordeel van chauffeurs op leeftijd vindt René hun betrouwbaarheid. “Ze hebben een uitstekend arbeidsethos. Als je met een student om 8 uur ’s morgens afspreekt, kan het weleens een uurtje later worden. Terwijl senioren dan vaak al om half 8 klaarstaan.” Elke werkdag ziet er anders uit. “Soms rijden chauffeurs een enkel kort ritje, maar het komt ook voor ze ’s ochtends een auto naar Groningen brengen vanuit Amsterdam en ’s middags van Leeuwarden naar Utrecht. Vaak combineren we twee of drie ritten. De tussenliggende kilometers en de kilometers van huis naar het startpunt en van het laatste afleveradres naar huis, reizen de chauffeurs met het openbaar vervoer. Dat is in Nederland heel goed geregeld. We hebben overwogen onze dienstverlening uit te breiden naar het buitenland, maar daar is het ov lang niet zo fijnmazig als hier. En dat hebben we wel nodig om ons werk te kunnen doen.”


René Bijster commercieel directeur Autoreset


Twee vliegen in één klap

Sinds 5 jaar plant Autoreset al die ov-reizen in met de 9292 Reisadvies API. “Daarmee slaan we twee vliegen in één klap. We ontzorgen onze chauffeurs en onze administratie verloopt efficiënter. De API is gekoppeld aan ons planningssysteem en stippelt voor onze chauffeurs uit hoe ze het snelst van A naar B komen. Dat hoeven ze dus niet zelf uit te zoeken; hun route krijgen ze van tevoren via de mail toegestuurd. Bovendien hoeven ze op die manier geen ingewikkelde declaraties in te dienen, want dankzij de API komen de reiskosten meteen in onze administratie terecht. Dat scheelt onze administratie natuurlijk ook veel werk.”


Volgende stap: realtime plannen

Verloopt een ov-reis toch niet als gepland, bijvoorbeeld doordat een chauffeur een aansluiting mist of doordat er een trein of bus uitvalt, dan biedt de 9292-app uitkomst. “Die hebben al onze chauffeurs op hun smartphone, dus daar kunnen ze altijd op terugvallen”, vertelt René. “Hierin zouden we hen nog verder kunnen ontzorgen. Onze IT-afdeling is daarom met 9292 in gesprek over de mogelijkheden om onze chauffeurs onderweg op basis van realtime reisinformatie aangepaste routes toe te spelen. Bijvoorbeeld bij vertraging in het ov, als een rit verschuift of als we een spoedopdracht willen inplannen. Dat wordt de volgende stap. En met onze ervaringen met 9292 heb ik er alle vertrouwen in dat we die ook weer naar tevredenheid kunnen maken.”

9292 Reisadvies API

Een van de grootste producten bij 9292 is de 9292 Reisadvies API. Naast Autoreset wordt deze API gebruikt door verschillende bedrijven met uiteenlopende doelen, bijvoorbeeld als reisplanner op websites en apps om reizigers te informeren of als prijstool om reistijd en reiskosten te berekenen voor het personeel. Zo zijn er nog heel veel andere toepassingen te bedenken waarvoor de 9292 Reisadvies API gebruikt kan worden.


Er zijn ook een aantal extra functionaliteiten waarmee de 9292 Reisadvies API uitgebreid kan worden:

- Realtime voor actuele reisinformatie (vertragingen en vervallen ritten)

- OV Prijswijzer voor abonnementsadviezen

- Centrumzone & Sterwaarden om reizigers te adviseren over sterabonnementen

- CO2 om het verschil in uitstoot tussen auto en OV-reis weer te geven


Deel deze pagina