Interview met Roos Prommenschenckel


“Toegankelijkheid zou vanzelfsprekend moeten zijn”

Roos Prommenschenckel won de allereerste Mis(s)verkiezing in 2006. Sinds die tijd gebruikt zij haar bekendheid om de positie van mensen met een lichamelijke beperking te verbeteren. Met haar Roos Prommenschenckel Foundation richt ze haar pijlen vooral op een toegankelijker openbaar vervoer. Zo was ze nauw betrokken bij de ontwikkeling van de functie ‘toegankelijk plannen’ in de 9292-app in 2017. Een mooie stap, maar de strijd is nog niet gestreden.

Wat is je ultieme doel, je droom?

“Dat mensen met een fysieke beperking meer mee kunnen doen in de maatschappij. Ik geloof er sterk in dat als het vervoer in Nederland onder andere voor de 250.000 permanente rolstoelgebruikers goed geregeld is, we een normaal onderdeel van het straatbeeld worden. Overal. En dat bedrijven aanpassingen doen, niet omdat de wet dat voorschrijft, maar omdat ze dat vanzelfsprekend vinden. Concreet wil ik dat iedereen door heel Nederland van en naar elk station met elke trein kan reizen. Daar zet ik mij al 13 jaar voor in.”


Hoe dicht ben je bij die droom?

Oorspronkelijk wilden we een technische oplossing in de trein zodat we minder afhankelijk zouden zijn van assistentie bij het in- en uitstappen, maar daar zaten te veel haken en ogen aan. Daarom hebben we onze focus verlegd naar uitbreiding van assistentie. We gaan met stapjes vooruit. Tot een paar jaar terug moest je bij NS bijvoorbeeld als je met je rolstoel per trein wilde reizen, drie uur van tevoren reserveren. Dat is teruggebracht tot één uur. Ook is de assistentie uitgebreid tot de laatste trein in plaats van tot 22.00 uur. En in de zomer van 2017 heb ik met NS in Hart van Nederland bekend mogen maken dat NS op alle stations assistentie wil invoeren. Nu is op ongeveer 45 procent van de stations assistentie mogelijk. Die intentieverklaring is een grote stap; ik weet inmiddels hoe belangrijk die wil is om echt in beweging te komen.”

"Een handicap is maar een detail van wie je bent,
je bent nog zoveel meer"

Roos Prommenschenckel is voormalig ambassadeur van Onbeperkt Nederland en Mis(s) 2006.

Ze is oprichter en voorzitter van de Roos Prommenschenckel Foundation.


En zit er al beweging in?

“Het afgelopen jaar zijn alle stations bezocht, opgemeten en gefotografeerd om in kaart te brengen wat de mogelijkheden en obstakels er zijn. Regelmatig komen er stations bij waar we assistentie kunnen krijgen, afgelopen december nog 9. We zijn heel blij als assistentieverlening overal wordt ingevoerd tot alle treinen vervangen zijn door gelijkvloerse modellen, zeker nu NS ook werkt aan kwaliteitsverbetering van de assistentie.”


Welke wensen heb je nog voor de toegankelijke reisplanner?

“Via 9292 kan je reizen plannen die voldoen aan alle toegankelijkheidseisen. Heel fijn, want zolang de fysieke toegankelijkheid niet op orde is, is betrouwbare reisinformatie over die toegankelijkheid cruciaal. Wat mij een mooie doorontwikkeling lijkt, is actuele liftinformatie toevoegen. Want bij liftstoringen is een station zonder hellingbanen voor ons toch tijdelijk niet toegankelijk. Verder praat ik graag met 9292 en andere partijen over inzicht in keuzes. Het liefst zou ik alle mogelijke reisopties in één oogopslag zien. Niet alleen per OV maar ook Valys-taxi en particulier vervoer, inclusief vergelijking in reistijd, kosten en wat ik zelf moet regelen. Met dat inzicht kunnen we onze eigen afwegingen maken en echt zelf de regie in handen nemen.”

Deel deze pagina