Interview met Johan Taal - RET


Hoekse Lijn

Vier impulsen voor de bereikbaarheid van de Randstad

Deel 2 van het vierluik: de Hoekse Lijn

Laatste loodjes voor de Hoekse Lijn: hoe is het ermee?

Deze lightrail rijdt binnenkort over een tot metroverbinding omgebouwd treintraject van Schiedam Centrum naar Hoek van Holland Haven. Met in het vooruitzicht een verlenging tot bijna op het strand. Onderweg passeert de lijn een ophaalbrug bij Vlaardingen en een draaibrug bij Maassluis. Ook rijden over het traject straks goederentreinen. Die bijzonderheden brengen extra uitdagingen mee, bijvoorbeeld voor de dienstregeling en veiligheid, maar ook voor de metrobestuurders. Zij krijgen speciale trainingen nu de voorbereidingen op de exploitatie in de laatste testfase zijn beland. Programmamanager Johan Taal van RET: “Als die testfase met goed gevolg is afgerond en op basis van de resultaten de benodigde vergunningen zijn verleend, gaat de Hoekse Lijn rijden.”


Wat was de mooiste mijlpaal tot nu toe?

“De mooiste mijlpaal moet nog komen: de start van de exploitatie. Daar werken we naartoe. Uiteraard hebben we al een aantal tussenmijlpalen achter de rug. Nu wordt het bijvoorbeeld leuk dat we met meerdere voertuigen, met baanvaksnelheid en zonder aanvullende veiligheidsmaatregelen over de baan kunnen rijden. Een hele ontwikkeling na een periode waarin we met één voertuig reden en met snelheidsbeperkingen bij de overwegen. Dat betekent een grote stap voorwaarts waardoor we nu de afrondende fase ingaan. Maar ik ben pas echt blij als de metro straks over de Hoekse Lijn rijdt. Want uiteindelijk doen we het voor de reizigers.”

“Jammer dat er nog geen reizigers mee kunnen zodat ze dit ook meemaken.”

Wat betekent deze lijn voor de regio?

“Toen NS op dit traject reed, konden forenzen en andere bezoekers vanuit de regio naar Rotterdam CS reizen en van daaruit verder de stad in. Maar dat kon beter. Dat moest ook voor een toekomstvaste verbinding. Met de lightrail kom je snel en eenvoudig op meer locaties in het centrum van Rotterdam. Aansluitingen die er al waren, zoals de overstap in Schiedam Centrum op de trein naar Den Haag, blijven behouden. En voor de reiziger wordt het allemaal makkelijker en laagdrempeliger – dat laatste zelfs letterlijk dankzij de gelijkvloerse instap. Mensen stappen sneller in de metro dan in de trein. Bovendien halen we met metro’s een hogere frequentie. Zo verwachten we dat de lijn 40 procent reizigersgroei oplevert. Daar wordt de capaciteit van de P+R’s en fietsstallingen op ingericht. En zeker voor mensen die op saldo reizen, wordt het traject voordeliger.”


Waar krijg je energie van als je kijkt naar dit traject?

We zijn met de Hoekse Lijn voortvarend van start gegaan. Dat leverde veel energie op omdat er toen veel gebeurde in korte tijd met een groot aantal aannemers. Dat was een leuke, dynamische tijd om mee te maken en geweldig om dat allemaal georganiseerd te krijgen. Vervolgens kwamen we in een fase van restpunten en hobbels die niet altijd positieve energie gaf. Waarin bijvoorbeeld de spoorbeveiliging tot problemen leidde. Nu zitten we weer in gunstiger vaarwater. De testen verlopen goed, de opleidingsprogramma’s voor bestuurders zijn gestart, die zijn enthousiast en hebben zin om op deze lijn te rijden, het is een mooie nieuwe metrobaan van 23 kilometer met prachtige vergezichten. Dat soort berichten geven weer energie. Jammer dat er nog geen reizigers mee kunnen zodat ze dit ook meemaken. Als het zover is, hebben we echt iets om trots op te zijn.”

Deel deze pagina