Interview met Jan Greeven - Gemeente Utrecht


De Uithoflijn

Vier impulsen voor de bereikbaarheid van de Randstad

Deel 3 van het vierluik: de Uithoflijn

Laatste loodjes voor de Uithoflijn: hoe gaat het ermee?

Als het goed is gaat tram 22 (de Uithoflijn) nog deze zomer reizigers vervoeren tussen Utrecht-Centraal en Utrecht Science Park (De Uithof). De testfase zit er bijna op. “De trams komen uit Spanje, de besturingsapparatuur van een Canadees bedrijf, de rails en bovenleidingen uit Nederland”, vertelt Jan Greeven, een van de projectmanagers die werken aan deze nieuwe tramlijn. “Om die onderdelen op elkaar af te stemmen, kost tijd. Zeker als je, zoals in dit traject, streeft naar een hoge frequentie van om te beginnen 12 trams per uur. En wereldwijd unieke technologieën toepast om de elektromagnetische straling van de trams binnen de strenge normen te houden die de nabijheid van ziekenhuizen en laboratoria vereist. De korte stroomcircuits en speciale isolerende rubbers onder de rails die hiervoor worden gebruikt, geven goede testresultaten. De gewenste frequentie halen we nog niet, maar met 6 trams per uur kunnen we ook van start.”


Wat was de mooiste mijlpaal tot nu toe?

“In afwachting van het moment dat de trams gaan rijden, is dat toch wel de start van het proefbedrijf geweest. Dat was eind februari. Daarvoor reden we ’s nachts al testritten, maar vanaf dat moment ook overdag. Toen merkte je bijvoorbeeld dat trambestuurders enthousiast werden, maar ook dat de omgeving ging reageren. Mensen leefden al tijdens de bouw en de voorbereidingen mee, maar toen over die rails ineens echt trams reden, werden ze helemaal vrolijk, gingen zwaaien en plaatsten filmpjes en foto’s op social media. Na een lange tijd van bouwen zagen ze opeens dat er iets ging gebeuren, werd tastbaar dat over die rails nu snel trams gaan rijden. Die eerste paar weken vond ik heel bijzonder.”

“We gaan uiteindelijk 35.000 reizigers per dag vervoeren, net zo veel als er per dag door de OV-terminal van Utrecht Centraal lopen.”

Wat betekent deze lijn voor de regio?

“Tram 22 vervangt een heel zwaar uitgevoerde buslijn 12 die altijd overvol zit. De verbinding bedient het Utrecht Science Park, met de grootste universiteit van het land, een heel grote hogeschool, ziekenhuizen en veel technische bedrijven die daar samenwerken. Ook het RIVM komt binnenkort naar het Science Park. Allemaal organisaties met een regionale functie die samen heel veel reizigers vertegenwoordigen. Studenten maar ook medewerkers van wie nu al zo’n 40 procent met het openbaar vervoer komt. De Uithoflijn wordt al snel de drukste tramroute van Nederland. We gaan uiteindelijk 35.000 reizigers per dag vervoeren, net zo veel als er per dag door de OV-terminal van Utrecht Centraal lopen. Het gaat dus om heel veel mensen die we met deze tramlijn extra lucht en ruimte bieden.”


Waar krijg je energie van als je kijkt naar dit traject?

“Waar ik trots op ben is dat het gelukt is om in een complexe, drukke omgeving hoogwaardig openbaar vervoer toe te voegen. Terwijl er echt wel beren op de weg waren en er veel partijen bij betrokken zijn. Dat begint al met twee opdrachtgevers: de provincie en de gemeente. Daarnaast heb je te maken de concessienemer, in dit geval Qbuzz, en doordat we dwars door stationsgebied van Utrecht gaan, met ProRail en NS. We gaan vlak langs de grootste fietsenstalling ter wereld, langs de nieuwe OV-terminal, onder en langs allerlei nieuwbouwprojecten en dwars door het hart van Utrecht Science Park. Dat maakt de afstemming en de inpassing van de tramverbinding allemaal extra ingewikkeld. Maar het mooie is dat we door samen te werken met partners zoals de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht en met oog voor de belemmeringen die zij zien, tot oplossingen zijn gekomen. Dat geeft energie. Zeker als de tram eenmaal rijdt en reizigers enthousiast zijn over hoe snel en comfortabel hij is.”

Deel deze pagina