Interview met Ronald van der Meer - GVB


De Amstelveenlijn

Vier impulsen voor de bereikbaarheid van de Randstad

Deel 4 van het vierluik: de Amstelveenlijn

Werk in uitvoering aan de Amstelveenlijn: hoe gaat het ermee?

Sneltram 51 van Amstelveen naar Amsterdam krijgt in 2020 een vervanger: de Amstelveenlijn. Een hoogwaardige, hoogfrequente, comfortabele verbinding die het leven van veel reizigers makkelijker maakt. “We staan aan de vooravond van een spannende fase: enorme werkzaamheden in de zomer”, vertelt implementatiemanager Ronald van der Meer van GVB. “Reizigers merken daarvan onder meer dat tramlijn 5 zes weken uit bedrijf gaat en dat daarna de haltes zijn omgebouwd. Ook de infrastructuur van twee ongelijkvloerse kruisingen wordt al aangelegd. GVB is niet de opdrachtgever, maar we zijn wel nauw bij het project betrokken. De vervoerregio Amsterdam en wij hebben elkaar nodig om een werkend systeem op te leveren. Van de Noord/Zuidlijn hebben we geleerd hoe we dat het beste kunnen organiseren.”


Wat was de mooiste mijlpaal tot nu toe?

“Dat is voor iedereen anders, maar voor mij was het succesvol invoeren in maart van het tijdelijke busvervoer dat nodig was. Een van de grootste nieuwe buslijnen van de afgelopen jaren. We hadden geen tijd om te oefenen; het moest de eerste dag werken. Voor het maakbare gedeelte is dat ook goed gegaan. Er waren wel kinderziektes die eerste week en het weer was rampzalig waardoor de start even stroef liep. Maar al met al ben ik hartstikke trots op hoe we dit met z’n allen hebben voorbereid: de reisinformatie klopte, de chauffeurs waren er klaar voor, we stonden met allemaal collega’s buiten om reizigers de weg te wijzen, we hebben veel en effectieve inspanningen gedaan om mensen vooraf te informeren via bijvoorbeeld bewonersavonden en goed samengewerkt met project Amstelveen. En als je nu kijkt naar de punctualiteit, is het gewoon een goede buslijn.”

“De vervoerregio Amsterdam en wij hebben elkaar nodig om een werkend systeem op te leveren. Van de Noord/Zuidlijn hebben we geleerd hoe we dat het beste kunnen organiseren.”

Wat is de uitstraling van deze lijn voor de regio?

“Voor Amstelveen was lijn 51 van groot belang, omdat het de verbinding was met NS-stations en Amsterdam. De infrastructuur en de voertuigen waren echter aan vervanging toe. De investering die we nu doen, moet ervoor zorgen dat die verbinding naar een hoger niveau gaat. De vernieuwing gaat verder dan een restauratie. Er komen nieuwe voertuigen, nieuwe opstelterreinen, de lijn krijgt een nieuwe uitstraling, de chauffeurs trainen in een nieuwe simulator, een fantastische innovatie, en dankzij de ongelijkvloerse kruisingen worden de doorstroming en veiligheid verbeterd. Je komt straks vanuit Amstelveen als OV-reiziger sneller in Amsterdam en andersom dan nu. Via een betrouwbare verbinding van hoge kwaliteit.”


Waar krijg je energie van als je kijkt naar dit project?

“Van de samenwerking. We werken met de Vervoerregio, de gemeenten Amsterdam en Amstelveen, met de aannemer, met z’n allen aan de toekomst, en moeten er tegelijkertijd voor zorgen dat ondertussen de winkel openblijft. Zodat mensen nog steeds met het openbaar vervoer naar Amsterdam kunnen en weer terug. En al doen we er alles aan om de hinder voor reizigers zo veel mogelijk te beperken, het blijft een grote verbouwing waar mensen last van hebben. Maar we zijn samen echt op zoek naar een optimale oplossing en dat geeft mij heel veel energie. Heel fijn om in zo’n context te werken.”

Deel deze pagina