Interview met Marc van 't Veer - Polteq & Marco Langendam - 9292


Nieuwe app op komst

Testen, testen en nog eens testen

Binnenkort introduceert 9292 een nieuwe app. Met uitgebreidere zoek- en keuzemogelijkheden voor reizigers, gebouwd volgens de laatste technieken en inzichten en perfect geschikt voor de nieuwste generatie smartphones. Diverse doelgroepen kijken en denken mee tijdens de ontwikkeling. Om de bètaversie goed door te testen gaan er deze zomer 800 Android- en evenveel iOS-gebruikers mee aan de slag.

Marco Langendam, Reizigersrelatie-specialist bij 9292: “Onze huidige app heeft de afgelopen jaren vele reizigers in het OV geholpen. Maar na miljoenen reisadviezen en vertrektijden is hij toe aan een flinke vernieuwing.” De voorbereidingen voor de opvolger zijn bijna een jaar in volle gang. Belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling is eenvoud: “De nieuwe app moet je snel en zonder dat je erbij hoeft na te denken verder helpen en alleen die informatie geven die jij zoekt. Daar wordt onze huidige app hoog om geprezen, dus dat willen we vasthouden. De nieuwe app biedt reizigers boven op de huidige functionaliteiten extra mogelijkheden; zo kunnen ze de fiets opnemen in hun reisadvies, kiezen voor minder lopen en een stap-voor-stapweergave van de route op de kaart bekijken. We schuiven verder op van reis plannen naar persoonlijk reisadvies. Reis je vaak dezelfde route, dan komt die op je startscherm. Heb je speciale voorkeuren? Dan onthoudt de app dat. Hoe meer je ‘m gebruikt, hoe specifieker de informatie die je te zien krijgt; we krijgen straks ruim 2 miljoen unieke startschermen.”


In één keer goed

Omdat een nieuwe app introduceren voor miljoenen gebruikers in één keer goed moet gaan, steekt 9292 veel energie in het testen. Niet alleen in de eindfase, maar gedurende het hele traject. Zo is Marc van ’t Veer van het gespecialiseerde testbureau Polteq al sinds augustus 2018 nauw betrokken. “Ik bekijk de app vanuit het perspectief van alle gebruikers”, vertelt hij. “Reizigers zijn een kritische doelgroep en verwachten snel en betrouwbare informatie”. In een testkoffer heeft Marc ongeveer 20 verschillende smartphones waarop hij elke nieuwe stap in de bouw van de app onder de loep neemt. Ook onderweg. “Als je een reisadvies opvraagt, wil je dat binnen enkele seconden op je scherm hebben. Zeker als er wijzigingen zijn. En óók in dat voertuig met een zwak wifisignaal.”

“Belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling is eenvoud”

Gebruiksgemak voorop

Behalve Marc zijn ook de ontwerpers van Oak & Morrow betrokken bij het testen. Zij voeren bijna tweewekelijks gebruikerstests uit, gericht op het gebruiksgemak en de lay-out van de app: moet een button linksonder of juist rechtsboven? Transparant of juist felblauw? Zijn de icoontjes herkenbaar? Om hier nog meer inzicht in te krijgen, vinden ook allerlei uitgebreidere gebruikerstesten plaats. Bij de bouwers van Q42, bij 9292, maar ook buiten de deur. Zoals onlangs met reizigers op het station in Amersfoort, en bij stichting Accessibility, waar mensen met een visuele, lichamelijke of cognitieve beperking de app getest hebben. “Daar komt dan bijvoorbeeld uit dat reizigers niet direct door hebben dat onder een balkje extra opties zitten, of dat ze verwachten dat ze door op een plusje te klikken een reis kunnen invoeren, terwijl die knop bedoeld is om een extra locatie toe te voegen. Kleine dingen, maar waardevol om de app verder te verbeteren.”


Generale repetitie

“We willen dat gebruikers van de huidige app ook makkelijk hun weg vinden in de nieuwe versie”, vult Marco aan. “Dat ze functionaliteiten herkennen en niet te lang hoeven te zoeken, en dat ze ook de nieuwe functionaliteiten ontdekken.” In de zomer start de generale repetitie met 800 Android- en 800 iOS-gebruikers die zichzelf voor de bètatest aanmelden. Liefst uit het hele land. “Met hen nemen we de proef op de som”, zegt Marc. “Wat zijn hun bevindingen? Waar lopen ze tegenaan? Ik verzamel de verbeterpunten en overleg met 9292 waar we iets aan willen en kunnen doen.” Na de zomer volgt de big bang. Marco: “We gaan pas live als de basisversie staat als een huis. Dan hebben we echt een mooie nieuwe app in handen die we de komende jaren op allerlei manieren kunnen verrijken met extra functionaliteiten. Van e-ticketing en P+R-plekken checken tot muziek of luisterboeken voor onderweg.”


Test je mee?!

Wil jij als een van de eersten de nieuwe 9292 app gaan gebruiken? Meld je dan alvast aan voor de bètatest die wij in de zomer organiseren. Zodra de app beschikbaar is, krijg jij dit als eerste te horen.

Deel deze pagina