Softwareontwikkeling in de schijnwerpers


De stille kracht

Alle reisinformatie, van dienstregelingen tot vertragingen, omleidingen en tarieven die reizigers in hun reisplanner vinden, komt bij 9292 via vele kanalen en in allerlei formaten binnen. Het is de kunst om al die informatie met elkaar te laten praten en aan elkaar te knopen. Onze ervaren back-end developers verstaan die kunst. Een greep uit hun lopende projecten.

Meet the Scrumducks
Bij 9292 staat het back-endteam bekend als de ‘Scrumducks’, 5 ontwikkelaars die de hele ‘achterkant’ van de 9292-dienstverlening aan elkaar programmeren. Zij krijgen hun opdrachten uit de organisatie of soms van vervoerders. Met business consultant Peter van Brakel als onmisbare schakel. Hij stemt de wensen af met de stakeholders en vertaalt deze naar concrete specificaties: wat moet er gebouwd worden, wat moet het kunnen? Vervolgens gaat product owner Evelien Blom met het team om tafel om te bepalen wat voor inspanningen vereist zijn. “We kijken ook hoe groot de impact is, op onze dienstverlening én op de capaciteit. En hoeveel prioriteit we aan de realisatie geven – in overleg met de stakeholders. Dat is elke keer een puzzel want er loopt veel tegelijk, boven op de doorlopende IT-optimalisatie. Maar we vinden steeds de balans.”

1. Fietsen met de 9292 App

Binnenkort lanceert 9292 de vernieuwde 9292 App. Met als in het oog springende aanvulling op de huidige app dat je je eerste en laatste kilometers kunt plannen met de fiets. Peter: “Om naast looproutes ook fietsroutes aan de planner te koppelen brengt veel programmeerwerk met zich mee. Je hebt bijvoorbeeld een algoritme nodig dat bepaalt welke haltes geschikt zijn voor de fiets. Zo keken we onder meer naar de aanwezigheid van fietsenrekken en -stallingen – voor zover we die informatie hebben – en naar de frequentie van het openbaar vervoer. De Scrumducks werken de ‘business logica’ uit – ‘als x dan y’ - en zorgen dat de 9292 App bij elke reizigersvraag hapklare informatie kan ophalen uit het systeem.” Evelien: “Die ‘front-end’ is de verantwoordelijkheid van ons andere team developers, de Spartans: zij zorgen dat reizigers de informatie overzichtelijk op hun scherm krijgen.”


Peter van Brakel & Evelien Blom

2. Realtimetreindata uit een andere bron

Minder zichtbaar voor reizigers, maar wel een belangrijke wijziging voor 9292: de treinvervoerders stappen over op een ander dataformaat voor realtime ritinformatie. Peter: “Het nieuwe dataformaat komt uit een systeem dat speciaal ontworpen is om deze data beschikbaar te maken voor derden. Daarin worden ook extra gegevens beschikbaar gesteld, bijvoorbeeld over materieel. Die overstap heeft grote impact voor ons, want wij moeten in onze planner een heel ander soort berichten gaan verwerken. De uitdaging daarbij is voor mij vooral om de nieuwe berichten te interpreteren: wat betekenen alle gegevens die we binnenkrijgen en wat kunnen en moeten wij daar intern mee? Dat heeft geleid tot een nieuwe set businessregels die de Scrumducks hebben geprogrammeerd. Een grote klus, want je moet bijvoorbeeld al die aanpassingen in de software zo uitvoeren dat ze niet ergens anders weer tot fouten leiden. We zijn nu zo ver dat de ‘oude’ berichtenstroom is stop gezet.” “Andersom gaat NS ónze realtime informatie van bussen en metro’s gebruiken”, vult Evelien aan. “Ook dat is iets wat de Scrumducks mogelijk maken.”


3. Gemak voor veerdiensten en andere vervoerders

Ondertussen hebben de Scrumducks een handige tool gemaakt voor onder andere vervoerders die geen standaard dienstregelingformaat kunnen aanleveren bij 9292. Evelien legt uit: “Elk jaar in december gaan de nieuwe dienstregelingen in. Wij krijgen de gegevens van veel vervoerders ruim van tevoren automatisch aangeleverd in standaard formaten. Maar bijvoorbeeld enkele veerdiensten leveren hun dienstregeling in hun eigen formaat aan. Met de nieuwe tool maken we dat voor hen én onszelf makkelijker. Hierin kunnen vervoerders en overheden hun dienstregeling kant-en-klaar voor onze planner invoeren.” Peter: “De methodiek hiervoor en wat de tool moet kunnen, heb ik op papier gezet; het scrumteam bepaalt de verdere invulling.” Daarover praten in dit stadium ook de vervoerders en overheden mee. “Zij zijn enthousiast. Nog wat kleine aanpassingen en ook deze klus zit erop. Dan kan de tool naar productie.”

Deel deze pagina