UPDATE - Impact van het coronavirus op het OV


Hoe is de reisvraag veranderd in Nederland?

Naar aanleiding van de ingevoerde maatregelen vanwege het coronavirus, hebben wij een analyse gedaan naar de impact hiervan op het openbaar vervoer. Hoe is de reisvraag veranderd in Nederland? Wat is het verloop in de tijd en wat zijn de cijfers nu.

Net als in onze vorige editie van 9292reist hebben we samen met data-expert Lynxx geanalyseerd wat de nieuwsberichten en de genomen maatregelen voor impact hebben gehad op het aantal reisverzoeken bij 9292. We kijken hier naar de verschillen tussen (vakantie)regio's in Nederland.

Extreme drop na 'intelligente lockdown' daarna langzame groei na versoepeling

In de onderstaande grafiek zie je van 1 maart tot 29 juni het verloop van het aantal reisverzoeken over de tijd. Een extreme drop in het aantal reisverzoeken is zichtbaar na de aankondiging van de “intelligente lockdown” maatregelen. In de reisvraag is een snelle reactie van de reizigers zichtbaar. Deze verzoeken zijn sindsdien laag gebleven, maar verspreid over de tijd zie je ongeveer vanaf april een kleine toenemende trend terug in de reisverzoeken. Parallel met versoepelende maatregelen begint de reiziger meer reizen op te vragen. De aankondiging van dinsdag 23 juni met grote versoepelingen van de "intelligente lockdown" maatregelen vanaf 1 juli, hebben nog niet direct impact gehad op de reisvraag. Aanlopend naar en vanaf 1 juli zien we een doorlopende stijgende lijn. Reizigers, welkom terug in het OV!

De voorspellende kracht van reisinformatiedata

Bovengenoemde analyse komt uit het speciaal voor Business Intelligence (BI) ingerichte cloud-platform van 9292. Hierin wordt de reisinformatiedata van 9292 voor specifieke BI-doeleinden opgeslagen. Voor 2019 is dit gebaseerd op maar liefst 1 miljard reisadviezen. Met deze data kunnen wij als 9292 zelf en voor allerlei partijen uit de OV-sector interessante analyses doen die leiden tot nieuwe data-gedreven inzichten en beslissingen. Daarvoor leveren we zowel dataleveringen (geaggregeerde brondata) als ook maatwerk-analyses. De voorspellende kracht van reisinformatiedata (denk aan opvallende patronen, ketenbrede inzichten en opvraaggedrag) is bijvoorbeeld in te zetten bij crowd management, in vervoersplannen en bij calamiteiten. Er is veel mogelijk, in de volgende editie van 9292reist gaan we dieper in op verschillende voorbeelden én een nieuwe toepassing die we gaan inzetten. Mochten er toepassingen en vraagstukken bij je opkomen waar je nu al vragen over hebt neem dan gerust contact op met Gabriëlle Leushuis, Sales & Business Manager bij 9292. Momenteel heeft 9292 al meerdere tools en inzichten in de reisvraag geleverd en we helpen je graag verder.

Deel deze pagina