Maak kennis met de pilot Moves


Je reis plannen, boek en betalen in één app

Hoe maak je het reizigers zo makkelijk mogelijk om van deur tot deur te reizen met een combinatie van vervoersmiddelen, van openbaar vervoer tot deelfiets, deelauto en watertaxi? REISinformatiegroep, de organisatie achter de 9292-reisplanner, doet mee aan een pilot gericht op de metropoolregio Rotterdam Den Haag om mobiliteit als een dienst aan te bieden - Mobility as a Service (MaaS). Concreet betekent dit dat je binnenkort je reis kan plannen, boeken en betalen in één app, ongeacht hoe je je verplaatst. Maak kennis met Moves.

Moves, zoals deze service aan de klant gedoopt is, is een van de zeven samenhangende regionale MaaS-projecten die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in het leven heeft geroepen om mobiliteit als dienst naar een hoger plan te tillen. Waarbij je als reiziger betaalt voor het gebruik van (geïntegreerde) vervoersdiensten, zonder te hoeven investeren in vervoersmiddelen. De verwachting is dat dit een positieve impact heeft op de belasting van de infrastructuur - vooral in en rondom de steden - op de luchtkwaliteit en de leefbaarheid. Want hoe eenvoudiger het wordt om met schone, voor iedereen toegankelijke vervoermiddelen van A naar B te komen, hoe meer mensen daarvoor kiezen. En dat betekent onder andere: minder autoverkeer op de weg en minder auto’s die het grootste deel van de tijd een parkeerplek bezet houden. Welkome ontwikkelingen in een tijd waarin toch al een verschuiving gaande is van bezit naar gebruik, zeker onder jongeren. Waarom nog zelf een auto, motor of fiets aanschaffen als je die net zo makkelijk kan delen?

Nieuw licht op luchthaven Elk MaaS-project heeft z’n eigen accent, om zo specifieke kennis op te doen, bijvoorbeeld over behoeften en gedrag van reizigers, van werknemers tot toeristen. Voor de metropoolregio speelt bijvoorbeeld de aansluiting met Rotterdam-The Hague Airport een belangrijke rol. Onder leiding van De Verkeersonderneming ondersteunen gemeenten Rotterdam, Den Haag, MRDH* en de luchthaven het MaaS-project. Om regionale (vervoers)initiatieven aan de pilot te koppelen en tot een optimale invulling te komen, hebben verschillende partijen, die al bezig zijn met MaaS, de handen ineengeslagen. Waaronder REISinformatiegroep die het deur-tot-deuradvies in de 9292-reisplanner al gestaag aanvult met extra mogelijkheden. Hoofdaannemer Pon, bekend van auto- en fietsmobiliteit en bijvoorbeeld Greenwheels, HuuB/Hely en Shuttel, breidt haar diensten verder uit met een multimodale app.

“We zien dat de wereld verandert en er behoefte is aan geïntegreerde, duurzame vervoersconcepten. Daarin willen wij meebewegen.”

Partijen die elkaar aanvullen Tania Rademaker, die het project begeleidt vanuit REISinformatiegroep: “We werken samen volgens een innovatiepartnerschap. Elk brengen we onze eigen expertise in. Daarbij richten wij ons vooral op OV-reizigers, PON via mobiliteitsoplossing Shuttel op werkgevers en Tranzer, die (inter)nationaal mobiele tickets verzorgt voor OV en andere deeldiensten, op toeristen. Voor die groepen ontwikkelen we elk onze eigen vorm van MaaS. Het idee is dat die diensten elkaar straks gaan versterken.”

Moves by 9292 De dienst waar REISinformatiegroep aan werkt, is de app Moves by 9292. Marc Bovenkerk, business consultant bij REISinformatiegroep: “Hierin verrijken we de functionaliteiten van de 9292-app met verschillende MaaS-elementen. Zo kan je met deze nieuwe app ook een OV-fiets of HTM-fiets bekijken op beschikbaarheid en plannen. Later kan je deze boeken én betalen – uiteraard zoals altijd zonder winstoogmerk voor ons. In de eerste versie kan je als reiziger de OV-tickets betalen met iDeal, in de volgende fases breiden we de betalingsmogelijkheden uit. Ook voegen we gaandeweg meer deeldiensten toe, zoals watertaxi’s, flex-OV en deelauto’s, voor heel Nederland. Daar komt veel programmeerwerk en afstemming bij kijken. Mijn rol is om dat bij ons intern in goede banen te leiden. Onder andere door teams en sprints in te plannen, met collega’s te bespreken wat we aan functionaliteiten nodig hebben en hoe we dat gaan aanpakken. Ondertussen schakelt Tania met externe partijen zoals de partners in het project en de diverse vervoerders.” Koplopers De samenwerking binnen REISinformatiegroep en tussen de partners onderling verloopt voorspoedig. Maud van Alphen, manager MaaS bij PON Mobility Services & Retail: “Bij de inschrijving voor Moves hebben we gezocht naar de beste innovatieve partners om de metropoolregio optimaal toegankelijk te maken voor diverse typen reizigers. Die hebben we in REISinformatiegroep en Tranzer gevonden. We leren veel van elkaar. Dat helpt ons elk voor onze eigen doelgroep invulling te geven aan MaaS.” Tania beaamt dit: “Wij doen mee omdat we zien dat de wereld verandert en er behoefte is aan geïntegreerde, duurzame vervoersconcepten. Daarin willen wij meebewegen. Hoe mooi is het dan om met koplopers als PON en Tranzer het terrein te verkennen en kennis op te doen van automotive en ticketing!” Moves by 9292 gaat binnenkort live voor een selecte groep gebruikers.

Over Moves

Pilot: Moves – MaaS voor de metropoolregio Rotterdam-Den Haag Opdrachtgevers: Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in samenwerking met Schiphol Real Estate, Rotterdam The Hague Airport, *MRDH = Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeenten Den Haag en Rotterdam en De Verkeersonderneming Uitvoerende partijen: PON (hoofdaannemer), REISinformatiegroep, Tranzer, Deloitte, CGI Duur: 2 tot 3 jaar.

Deel deze pagina