Je reis plannen en betalen in één app


9292 Ticketing

Nog even en je kan voortaan niet alleen je OV-reis plannen met de 9292-app, maar ook meteen e-tickets aanschaffen. Voor de trein, bus, tram, metro én het veer, kriskras door het land. En de voorbereidingen voor verdere uitbreidingen, bijvoorbeeld naar deelfietsen, deelauto’s en e-scooters, zijn al in gang gezet. Een vooruitblik én een kijkje achter de schermen.

“De uitbreiding van de 9292-app met de mogelijkheid om e-tickets te kopen is voor ons een logische stap”, zegt Marc Bovenkerk, business consultant bij 9292. “We willen onze app steeds aantrekkelijker maken en tegelijkertijd bijdragen aan de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Hoe meer gemak wij bieden, hoe laagdrempeliger het OV. Als je geen OV-chipkaart op zak hebt, hoef je dankzij deze nieuwe functie straks niet meer voor elke reis bij elke vervoerder kaartjes te kopen, maar kan je in één keer afrekenen. In volgende fasen gaan we ook dagkaarten, kindertickets, eersteklasreizen en kaartjes aanbieden voor diensten die dicht tegen OV aan zitten. Dat is ook handig voor reizigers die wél een OV-chipkaart gebruiken.”

Afstemming met vervoerders Achter de schermen is hard gewerkt om de nieuwe functie op te tuigen. Marc: “Daar kwam aardig wat bij kijken, alleen al aan programmeerwerk. Onder de motorkap hebben onze developers allerlei verbindingen gemaakt van reisadviezen naar ticketsystemen. Daarbij werken wij voor deze dienst nauw samen met veel vervoerders. Want om de e-ticketverkoop in te richten, is veel afstemming nodig. Bijvoorbeeld over verwachte aantallen tickets, tarieven, servicekosten en onderlinge facturering, maar ook: hoe gaan de tickets eruitzien? Hoe voorkomen we fraude? Tijdens de ontwikkeling hebben de vervoerders dan ook kritisch meegekeken.”

“De uitbreiding van de 9292-app met de mogelijkheid om e-tickets te kopen is voor ons een logische stap”

Uitvoerige test Inmiddels is de ticketverkoopfunctie al beschikbaar in de bèta-versies van de 9292-app. Dit zijn testversies waar ongeveer 1500 reizigers met een Android-toestel en 1500 met een iOS-toestel zich voor hebben aangemeld. “Zij krijgen als eerste toegang tot nieuwe functionaliteiten, proberen deze uit en geven ons feedback”, zegt Marc. “Zo krijgen we een goed beeld van of wat wij bedacht hebben, in de praktijk ook zo werkt. In zo’n testfase kan bijvoorbeeld naar boven komen dat de e-tickets die reizigers via ons krijgen, in de praktijk niet goed te lezen zijn door de scanners van een bepaalde vervoerder. Dergelijke onvolkomenheden ontdekken we graag voordat we de functie aan de miljoenen gebruikers van onze apps beschikbaar stellen.” Steeds meer opties Nu de overheid iedereen vanwege de coronapandemie aanspoort zo veel mogelijk thuis te blijven, worden ook de bètaversies van de 9292-app minder gebruikt dan anders. Toch krijgt 9292 nog altijd waardevolle feedback. Veel onderdelen zijn bovendien goed te testen zonder daadwerkelijk rond te reizen. Marc verwacht dan ook dat de ticketfunctie nog dit jaar live gaat. “Iedereen kan dan in drie klikken via onze app een reis plannen en het bijbehorende ticket kopen. Een mooie eerste stap naar een veel groter aanbod aan e-tickets. Voor allerlei soorten vervoer, maar denk in de toekomst bijvoorbeeld ook aan tickets voor evenementen of attracties waar je met het OV naartoe reist. Zo bieden we met de 9292-app steeds meer voor al je bestemmingen.”

Test je mee?

Heb jij een iPhone of toestel op Android en wil je mee testen? Meld je dan direct aan via deze buttons. De bèta-versie van 9292 krijg je op je iPhone via de app TestFlight. Na de pilot komt de functie voor alle reizigers beschikbaar.

image
image

Deel deze pagina