Coming soon: (deel)scooters in het reisadvies


Van adviezen, naar boeken en betalen

Omdat 9292 reizigers van deur tot deur op weg wil helpen, vormen ook de eerste en laatste kilometers onderdeel van het reisadvies. Na de slimste wandelroutes en fietsopties van en naar haltes en stations vind je binnenkort in de 9292-apps ook handige (deel)scooterinformatie. Daar wordt al druk mee getest. Wat kan je verwachten?

“Uit ons jaarlijkse onderzoek onder reizigers komt duidelijk naar voren dat mensen echt zitten te wachten op reisadviezen waarin ook (deel)fietsen en -scooters verwerkt zijn”, zegt Tania Rademaker van 9292. “Dat merken we ook aan het gebruik van onze 9292-app: sinds maart van dit jaar kan je hierin aanvinken dat je het eerste en/of laatste stuk per fiets wil afleggen. Daarbij kan je ook informatie krijgen over de beschikbaarheid van bijvoorbeeld HTM Fiets en Cykl. Aan deze opties hadden we weinig ruchtbaarheid gegeven en ze zaten bovendien nog enigszins verstopt in de app. Toch zagen we dat er meteen volop gebruik van gemaakt werd, ondanks dat er vanwege de coronacrisis veel minder reizigers in het openbaar vervoer zaten. Het toevoegen van (deel)scooterinformatie is dan ook een logische volgende stap.”

Goede match Onder de motorkap van de 9292-apps hebben de ontwikkelaars van 9292 informatie aan elkaar verbonden om ook reizen met scooters zichtbaar te maken in het reisadvies. Tania: “Voorlopig tonen we alleen adviezen voor scooters die op het fietspad mogen – in een volgende fase komen er adviezen bij voor scooters die harder gaan.” Daarbij gaat de app ook al informatie geven over elektrische fietsen. Voor het toevoegen van de scooters werkt 9292 nauw samen met Felyx en Check, bedrijven die deze vervoermiddelen in steeds meer steden aanbieden. Paul van Merrienboer, managing director van Check: “Als onze klanten gebruikmaken van onze scooters, doen ze dat in ruim een kwart van de gevallen van of naar een tram-, bus- of metrohalte, een station of vertrekpunt van een veerboot. Dat geeft al direct aan dat er een goede match is met het OV. En dat we reizigers iets extra’s kunnen bieden door onze diensten digitaal aan elkaar te koppelen.”

"Wij zijn er heel trots op dat we daarin mee kunnen pionieren."

Pionieren met trots Felyx en Check zijn ook betrokken bij verschillende pilots op het gebied van Mobility as a Service (MaaS): mobiliteit als dienst. Waarbij reizigers betalen voor het gebruik van – geïntegreerde - vervoersdiensten zonder in vervoersmiddelen te hoeven investeren. Een voorbeeld van zo’n pilot is Moves by 9292, een app gericht op metropoolregio Rotterdam-Den Haag waarmee je je reis kan plannen en in de toekomst ook kunt boeken én betalen. Via dit project zijn Felyx, Check en 9292 met elkaar in gesprek geraakt, en zo is het balletje gaan rollen. Daan Wijnants, Hoofd Public Affairs bij Felyx: “Aan die pilots werken wij graag mee; wij geloven dat MaaS de toekomst heeft. Maar het zijn allemaal initiatieven die nog in de kinderschoenen staan. Dat maakt de samenwerking met 9292 zo uniek: deze levert de eerste volwaardige daadwerkelijke aansluiting van deelscooters op in een app die al door miljoenen Nederlanders wordt gebruikt. Wij zijn er heel trots op dat we daarin mee kunnen pionieren.”

Vervolgstappen De komende tijd zet 9292 de (deel)scooterinformatie stap voor stap live. Dat begint in januari met reisadviezen met eigen scooters voor de eerste en laatste kilometers van een OV-reis, inclusief het tonen van de aanwezigheid van deelscooters en de beschikbaarheid daarvan. Snel daarna laat de 9292-app ook op de kaart zien waar je voor deze afstanden op een deelscooter kan stappen als je zelf geen scooter hebt. Tania: “Uiteindelijk willen we ernaartoe dat je via onze app een elektrische deelscooter meteen ook kan boeken en betalen. Aan onze kant betekenen deze vervolgstappen vooral dat we nog programmeerwerk te doen hebben rondom rijwegen - om ook adviezen voor snellere scooters te kunnen laten zien - en het uitbreiden van de betaalfunctionaliteiten; voor partijen zoals Felyx en Check dat ze hun gegevens nog verder moeten standaardiseren.” Paul: “De eerste stappen zijn gezet. Daar kunnen we maximaal van leren, en daar gaan gebruikers van onze diensten de vruchten van plukken.”

Deel deze pagina